Rogier van der Weyden
Rogier van der Weyden, född cirka 1400 i Tournai, död 18 juni 1464 i Bryssel, var en flamländsk målare. Han var, tillsammans med Jan van Eyck, den främsta företrädaren för det tidiga nederländska måleriet.
Rogier gick förmodligen i lära hos Robert Campin. Han företog 1450 en resa till Italien, vilket avgav vissa stilistiska spår i målningar som Gravläggningen och Madonnan och fyra helgon.
Han skaffade sig snabbt internationellt rykte och fick beställningar från flera medlemmar av det burgundiska hovet, bland annat från den namnkunnige konstsamlaren Filip den gode. Hans religiösa måleri speglar styrkan i hans egen tro, och hans arbete hade en djupgående inverkan på konstens inriktning över hela Europa.
Rogier van der Weydens altartavla, korsnedtagningen, är ett mästerverk i det tidiga nederländska måleriet. De intensiva känslorna och den realistiska detaljrikedomen i de nordeuropeiska konstnärernas verk gav dem en helt annan karaktär än de italienska målarnas. Kavr till eftervärden finns mellanstycket i en tredelad altartavla (en triptyk).
Han var stadsmålare i Bryssel 1435, vilket ingen varit förr eller senare. Rogier van der Weyden ville förena Jan van Eycks elegans med passion och med mera betoning på linjer.
Lukas målar Maria och Barnet, ca 1430, 103 x 109 cm
Rogier van der Weyden, Korsnedtagningen,
1435-38, olja på panel, 220 x 262 cm
Rogier van der Weyden, Påven Sergius´dröm,
1437-40, olja på ekpanel, 89 x 80 cm
Rogier van der Weyden, Korsfästelsetriptyk,
1440-45, olja på trä, 96 x 73 + 2 x 96 x 27 cm
Rogier van der Weyden, Mirafloresaltaret,
ca 1440, olja på trä, 3 x 71 x 43 cm
Rogier van der Weyden, Yttersta domen,
ca 1445, olja på panel, 225 x 546 cm
Rogier van der Weyden, Ung dam,
ca 1464, olja på ekpanel, 37 x 27 cm
Rogier van der Weyden, Bladelin-altaret, 1445-50,
olja på ekpanel, 91 x 89 + 2 x 91 x 40 cm
Rogier van der Weyden, Bebådelsen, ca 1440,
olja på ekpanel, 86 x 93 cm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar